Gebruik documenten


Beste bezoeker,

je mag van mij de documenten die je hier vindt, vrij gebruiken in je eigen klas (of thuis). Wel zou ik het appreciƫren dat je mijn naam of de link naar mijn blog vermeld bij je bronnen. Zo vinden ook mensen die jou documenten zien de weg naar deze blog.

Zie je op mijn blog een document dat je graag zou hebben? Vul dan het contactformulier aan de rechterkant in!

Heel erg bedankt!

zondag 10 augustus 2014

Ruziemeter - beloningsmeter

Ik kijk geregeld op de website van Klasse. Dan ga ik ook eens kijken bij "Klasse voor Ouders" en daar heb je een 'Klik & Print' gedeelte. Op dat gedeelte vond ik een ruziemeter. Deze nam ik over in een Word-document. De kaarten die erbij hoorden (ruzie maken, speelgoed stuk maken, ...) ga ik niet gebruiken, ik maakte eigen kaarten. Ik heb smiley's opgezocht via google en gevonden. Ik ga lachende smileys op een groen blad afdrukken, neutrale en bange smiley's op een oranje blad en droevige/boze smiley's op een rood blad. Enkel smiley's. Ik dacht, als ik moet gaan beginnen met pictogrammen voor samen spelen, blijven zitten, ... ben ik heel de dag bezig met de kaartjes te verwisselen.


Het is de bedoeling dat deze ruziemeter aan het bord komt te hangen. De leerlingen starten elke dag met een groene smiley, en om het dan wat leuker te houden, heb ik verschillende smiley's voorzien. Praten ze te veel, dan krijgen ze een waarschuwing. Bij een tweede keer teveel praten, komt er een oranje smiley. Maken ze het echt te bont in de klas, dan krijgen ze een rode. Hebben ze een rode smiley, dan krijgen ze niets voor het beloningssysteem. Hebben ze een groene smiley, dan krijgen ze wel iets. Bij goed gedrag van heel de klas ga ik het van oranje terug naar groen laten gaan, denk ik. Daar ben ik nog niet voor de volle honderd procent uit. Op deze manier kunnen de leerlingen zelf ook bijhouden hoe ik over de situatie in de klas denk en of ze iets gaan krijgen voor het beloningssysteem.


De bronnen van deze opzoekingen heb ik niet. Ik heb de smiley's via Google gevonden. De ruziemeter komt van www.klasse.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter