Gebruik documenten


Beste bezoeker,

je mag van mij de documenten die je hier vindt, vrij gebruiken in je eigen klas (of thuis). Wel zou ik het appreciƫren dat je mijn naam of de link naar mijn blog vermeld bij je bronnen. Zo vinden ook mensen die jou documenten zien de weg naar deze blog.

Zie je op mijn blog een document dat je graag zou hebben? Vul dan het contactformulier aan de rechterkant in!

Heel erg bedankt!

woensdag 1 oktober 2014

Hoekenwerk wiskunde: figurensudoku

In mijn hoekenwerk heb ik ook opdrachten voor wiskunde. Deze opdracht hoort bij wiskunde, het bevordert het inzicht, maar past niet meteen bij getallen, bewerkingen, meten/metend rekenen of meetkunde. Daarom heb ik het toepassingen genoemd.

Het gaat om een figurensudoku. Ik heb deze gemaakt in 4 verschillende moeilijkheidsniveaus. Voor de kleuters is de sudoku 4x4, ze moeten eigenlijk het ontbrekende diertje per hokje zoeken. Voor de eerste graad is het 6x6, zij moeten ook het ontbrekende figuurtje per hokje zoeken. De tweede graad krijgt dezelfde als de eerste graad, maar zoeken 2 figuurtjes per hokje. Ze moeten hier al kijken dat er geen twee figuurtjes in dezelfde rij staan. Voor de 3de graad is er een 9x9 sudoku met figuren. Zij zoeken per hokje 3 figuren. Een hele uitdaging voor hen.

Dit spel maakte ik om tijdens onze openklasdag einde augustus te spelen. Ik hield het meteen ook bij voor het hoekenwerk in de klas. Ik sta in de tweede graad en vraag de leerlingen dan ook om de witte kaart (kleuterniveau) niet te maken, die is te gemakkelijk. Voor hen is de groene kaart (2de graad) bedoeld. Enkele hebben een grotere uitdaging nodig en vragen (spontaan) of ze de blauwe kaart (3de graad) mogen gebruiken. Kinderen die het principe van een sudoku nog niet kennen, mogen eerst met de gele kaart (1ste graad) eens proberen.

Ik maakte hier ook een hoekenwerkfiche van, hierop leg ik ook uit hoe een sudoku moet worden ingevuld. Ik heb geen foto's van mijn sudoku's, die komen er in de toekomst misschien wel. Het bestand staat wel op mijn computer, maar het is nogal onduidelijk om het zo te posten. Een foto zou duidelijker zijn.

Wel kan ik al een voorbeeld laten zien van de hoekenwerkfiche die op mijn computer staat (dus ook nog niet in kleur is afgedrukt).


De kinderen zijn heel enthousiast over deze sudoku's en spelen deze graag. Ook op de openklasdag werd dit goed onthaald door de leerlingen van de hele school.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat hier je reactie achter